HISTORIE

HISTORIE

Fortid på forkant

Volvo blev grundlagt i Sverige i 1927, og et år senere rullede vores første bus ud på gaden. Virksomhedens vision var fra starten en sikker og effektiv transport for alle. Volvo har lige siden været på forkant teknologisk, og vi har i årtier bevaret en solid position som verdensførende inden for teknologien for erhvervstransport.

1928 – 1979

1928
Den første bus blev bygget på et lastvognschassis.

1934
Det første specialiserede buschassis blev bygget.

1945
Volvos dieselmotor blev for første gang installeret i et buschassis.

1951
Konceptet med centermotor for første gang i produktprogrammet.

1955
Introduktion af turboladede motorer.

1965
Volvo Busser introducerer B58, det første chassis, der sælges i et stort antal busser.

1968
Volvo Busser oprettes som en selvstændig enhed i Volvo Group.

1971
Volvo B59 lanceres – den første bus med lavt gulv.

1977
Volvo Busser indvier Borås-fabrikken og producerer busser på dets nye fabrik i Curitiba i
Brasilien.

1979
Volvo Busser introducerer B10M, den mest solgte bus i verden til kørsel som bybus, intercitybus og rutebil.

1980 – 1999

1981
Volvo Busser producerer for første gang mere end 4.000 busser på et år. Volvo overtager Säffle
Karossfabrik AB.

1988
Volvo opkøber Leyland Bus i Storbritannien.

1991
Volvo Busser introducerer chassiser med motor bagi, Volvo B12 og Volvo B10B.

1994
Volvo Busser lancerer Volvo B10L-chassiset med lavt gulv. Produktion af busser i Kina starter. Volvo Busser får opbyggere i Åbenrå i Danmark og Drögmöller i Tyskland.

1995
Volvo bliver delejer af Prévost Car i Canada. Volvo B12 modtager prisen Coach of the Year. ECB-konceptbussen præsenteres.

1996
En ny fabrik til produktion af by- og intercitybusser indvies i Wroclaw i Polen.

1998
Volvo opkøber Carrus OY Finland, den førende opbyggervirksomhed i den nordiske region. Volvo opkøber en del af Nova bus i USA, den førende amerikanske producent af bybusser. Volvo opkøber MASA, den førende producent af busser i Mexico.

2000 – 2009

2001
Volvo Busser præsenterer TX-platformen.

2004
Volvo Busser opkøber de resterende 50 % af Prévost Car Inc., der omfatter Prévost- og Nova-varemærkerne.

2005
Volvo Busser modtager den største ordre nogensinde – 1767 Volvo-busser til Santiago i Chile. Busserne skal bruges i det offentlige transportsystem, også kaldet BRT (Bus Rapid Transit), der blandt andet omfatter dedikerede busbaner.

2006
Volvos første bybusser i Bangalore i Indien starter driften.

2007
Volvo 9700 får prisen Coach of the Year i Europa.

2008
Volvo Bussers nye karrosserifabrik i Bangalore i Indien indvies.

Volvo lancerer BRT-bussen Volvo 7800 i Kina.

Volvo lancerer BRT-bussen Volvo 7300 Bi-artic i Mexico.

Volvo lancerer Volvo 7700 Hybrid-bussen og Volvo B5L Hybrid-dobbeltdækkeren i Europa.

2009
Volvo Busser introduceres i USA og Canada. For første gang i mere end 20 år sælges der busser med Volvo-mærket i Nordamerika.

Euro 5 introduceres, og 12-liters motoren erstattes af en langt mere brændstofeffektiv 13-liters motor.

2010 – NU

2010
Volvo Busser starter serieproduktion af Volvo 7700 Hybrid-busser. De har et op til 35 % lavere brændstofforbrug.

2011
Volvo Busser lancerer Volvo 7900 Hybrid-modellen med et op til 37 % lavere brændstofforbrug end almindelige dieselbusser.

2013
Volvo Busser introducerer Euro 6-motorprogrammet i Europa.

2014
UD-brandet introduceres i Indien.

Volvo 7900 Electric Hybrid lanceres.

Introduktion af avancerede systemer med automatisk opbremsning til busser.

Chaufførsupportsystemet Volvo I-Coaching lanceres.

2015
ElectriCity-projektet startes i Gøteborg i Sverige.

Der lanceres adskillige funktioner: Volvo Dynamisk Styring (VDS), advarselssystem mod frontalkollision (FCW), kollisionsadvarsel og nødbremse (CWEB), sporassistent (LKS) og intelligent fartpilot (ACC).

DET, VI LAVER

DET, VI LAVER

Bæredygtige transportløsninger

Det, vi laver
Volvo Busser

Volvo Busser

Kontakt os

Kontakt os